Jaki płyn do chłodnic wybrać?

piątek 01.07.2022

To, jaki płyn do chłodnicy wybierzesz ma wpływ na sprawność i prawidłową pracę wielu elementów w samochodzie. Funkcjonowanie silnika w aucie jest bowiem uzależnione od odpowiedniej temperatury podczas jego działania. Dowiedz się, jak prawidłowo dobrać płyn chłodniczy, o czym pamiętać podczas wymiany płynu oraz co oznaczają konkretne oznaczenia.

Czym jest płyn do chłodnicy i jakie ma funkcję?

Płyny do chłodnic odpowiadają za utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika podczas jazdy. Produkt ten ma w zasadzie jedną, najważniejszą funkcję – odprowadzanie ciepła. Bardzo ważne są również właściwości ochronne oraz przedłużenie żywotności układu chłodniczego. Dobrej jakości płyn do chłodnic musi także działać zapobiegawczo na wytrącanie się osadów i kamienia w chłodnicy, a ponadto chronić przed korozją, erozją oraz kawitacją.

Aby płyn skutecznie ochraniał zarówno przed zamarzaniem, jak i przed przegrzaniem, warto dokładnie przeczytać etykietę. Wartości krańcowe powinny utrzymywać się w granicach: od +110 do +140°C oraz od -35 do -37°C. To nie wszystkie tajemnice, jakie skrywa płyn chłodniczy. Jaki wybrać i na co zwracać uwagę? Czytaj dalej!

Kontrola i wymiana płynu

Regularna kontrola płynu chłodniczego uchroni Cię przed nieprzyjemnymi niespodziankami. Warto więc samodzielnie kontrolować sytuację. Jak sprawdzić jaki płyn jest w chłodnicy? Nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi – poziom płynu jest widoczny gołym okiem. Przezroczysty zbiornik wyrównawczy wyposażony w podziałkę ułatwia kontrolowanie ilości płynu w chłodnicy. Dowiesz się z niej, ile to jest minimum, a ile maksimum. Bez problemu zweryfikujesz więc kolor i rodzaj płynu, jaki aktualnie znajduje się w zbiorniku.

W zależności od rodzaju płynu chłodniczego jego wymianę należy wykonywać co 3-5 lat. Warto mieć na uwadze, że częstotliwość wymiany płynu jest zazwyczaj sugerowana przez producenta auta. Dużo zależy również od użytego płynu – produkt o podwyższonej żywotności starcza na dłużej, ale jest też droższy. Wymianę płynu możesz zrobić na własną rękę, dużo bezpieczniejsza będzie jednak pomoc specjalisty. Mechanik fachowo wymieni płyn, a także odpowiednio zutylizuje stary. Taka wymiana jest świetną opcją, szczególnie że jej koszt nie jest wysoki.

Jaki płyn chłodniczy wybrać – oznaczenia

Jaki płyn chłodniczy do Diesla, a jaki do benzyny? W wyborze pomagają oznaczenia technologii produkcji, które dzielone są m.in. ze względu na zastosowane dodatki antykorozyjne. Wśród nich wyróżnia się trzy:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – to najstarsza i najbardziej wadliwa technologia produkcji, której podstawowym składnikiem są krzemiany. Wytrącają się one z płynu, a następnie osadzają na metalowych częściach. W rezultacie powodują złogi, zatykające kanaliki w chłodnicy. Z tego względu płyny tej generacji nie są obecnie zalecane w układach chłodzących.
  • OAT (Organic Acid Technology) – to wersja płynu niezawierająca krzemianów, posiadająca natomiast kwasy organiczne. Charakteryzuje się lepszą wymianą ciepła i jest bezpieczniejsza dla układu chłodzącego. Płyny wytworzone w tej technologii produkcji mają podwyższoną trwałość i pasują do chłodnic aluminiowych.
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – to najnowocześniejsze płyny wytworzone technologią hybrydową. Zawierają krzemiany i kwasy organiczne, które tworzą warstwę ochronną na powierzchniach. Te płyny wyróżniają się długą trwałością do 5 lat oraz kompatybilnością z różnego rodzaju materiałami.

Płyn chłodniczy – jaki kolor będzie najlepszy?

Kolor płynu do chłodnic to kwestia, która powoduje najwięcej rozterek i wątpliwości. Czy rzeczywiście warto się kierować kolorem płynu przy wyborze produktu do chłodnic? Odpowiedź to: nie. Kolor płynu chłodniczego jest efektem barwnika, który nie jest powiązany z parametrami samego płynu. Nie ma więc większego znaczenia, czy do zielonego płynu dolejesz niebieski lub na odwrót. Kolor jest dodawany w celach pomocniczych – np. w sytuacji, gdy trzeba zlokalizować wyciek płynu w układzie chłodzenia. Warto jednak zwracać uwagę na to, aby oba produkty były wykonane w tej samej technologii, a także zgodne z polskimi normami. Nie można też mieszać płynów starszej generacji z tymi nowszymi.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Zanim zakupisz płyn do chłodnicy przeczytaj dokładnie etykietę. Sprawdź, czy produkt jest zgodny z zaleceniami producenta i polskimi normami. Zwróć uwagę, czy jest wielosezonowy – dzięki temu dowiesz się, czy płyn zapewni ochronę układu chłodzenia bez względu na warunki atmosferyczne. Dowiedz się także, czy preparat został wytworzony zgodnie z najnowocześniejszą technologią produkcji i czy zawiera składniki wysokiej jakości.

Pamiętaj też, że absolutnie nie wolno zastępować płynu do chłodnic wodą. Nie jest ona w stanie zapewnić odpowiedniego chłodzenia, ponieważ woda zamarza w temperaturze 0°C, w 100°C dochodzi do wrzenia. Nie stanowi więc zamiennika płynu, a może nawet wyrządzić dodatkowe szkody w układzie chłodzenia.

Podsumowanie

Chemia motoryzacyjna w postaci płynów do chłodnic to produkty niezbędne do utrzymania układu chłodzenia w dobrym stanie. Wiesz już, jaki płyn do chłodnic wybrać i co ma znaczenie przy decyzji zakupowej. Jako producent płynów motoryzacyjnych proponujemy wyłącznie produkty najwyższej jakości, których skuteczność jest potwierdzona certyfikatami oraz uznaniem klientów. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą!

[socialpug_share]
sukces polakow

piątek 15.03.2019

Sukces Polaków w Rajdzie Argentyny

Hubert Ptaszek wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem kolejny raz na podium w eliminacjach rajdowych mistrzostw świata. Załoga THE PTOCK, którą sponsoruje Krezus S.A. oraz Boryszew, właściciel marki Borygo, zajęła 2 miejsce w klasie WRC2 oraz 12 w klasyfikacji generalnej.

Czytaj więcej
plast stap

środa 27.03.2019

Patent na nową metodę otrzymywania tereftalanu

Boryszew S.A Oddział Boryszew ERG w Sochaczewie posiada patent na nową metodę otrzymywania tereftalanu bis(2-etyloheksylu). Patent pozwoli spółce na poszerzenie oferty o produkty wykorzystywane m.in. do produkcji zabawek i innych wyrobów otrzymywanych na bazie PVC.

Czytaj więcej