Wybór płynu hamulcowego – na co warto zwrócić uwagę?

poniedziałek 02.01.2023

Jaki płyn hamulcowy wybrać, aby skuteczność hamowania w czasie jazdy była na najwyższym poziomie, podobnie jak Twoje bezpieczeństwo? Ogromne znaczenie ma regularne kontrolowanie poziomu płynu, a także uzupełnianie jego braku. Można się tym zająć samodzielnie, nie ma konieczności odwiedzania serwisu samochodowego.

Dlaczego płyn hamulcowy jest potrzebny?

Każdy kierowca wie, że płyn hamulcowy jest niezbędny w aucie. Już w czasie kursu jazdy uczymy się sprawdzać jego poziom.

Płyn hamulcowy — jaki powinniśmy wybrać i jakie funkcje pełni w samochodzie? Mimo iż jest to bardzo ważny płyn w każdym pojeździe, to jednak wielu kierowców zapomina o konieczności sprawdzania jego poziomu lub uzupełnianiu jego braków. Bagatelizowanie tej cieczy eksploatacyjnej może doprowadzić do poważnych uszkodzeń lub niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jakie więc najważniejsze zadania mają płyny hamulcowe?

Przede wszystkim jego obecność w układzie przyspiesza reakcję pojazdu po tym, jak naciśniemy pedał hamulca. Przyczynia się on również do zmniejszenia drogi hamowania, co wynika z przeniesienia siły z pedału na klocki hamulcowe. Jest to chemia motoryzacyjna, która wywołuje wzmocnienie siły hamowania i jednocześnie chroni je przed zanikiem. Oprócz tego płyn hamulcowy jest ważnym zabezpieczeniem, który chroni metalowe elementy przed korozją, a gumowe przed pęcznieniem. Jego właściwości pozwalają uniknąć zjawiska podgrzania i rozprężenia cieczy, co mogłoby doprowadzić do powstania gazu.

Rodzaje płynów hamulcowych — jak wybrać odpowiedni?

Jako producent płynów motoryzacyjnych wiemy, jak ważne jest odpowiednie dobranie płynu do układu hamulcowego. Najlepiej, jeśli znamy jego klasę, bo będziemy mogli optymalnie dopasować rodzaj płynu. Dostępnych jest kilka rodzajów płynów hamulcowych:

  • Dot 3 – skomponowany z eteru glikolu z temperaturą wrzenia 205 stopni,
  • Dot 4 – skomponowany na glikolu, znajduje się w nim domieszka estrów boranowych, które pozwalają uzyskać lepsze właściwości fizyczne, a także podwyższenie temperatury wrzenia do 230 stopni,
  • Dot 5.1 – jest to płyn zbliżony do tego klasy Dot 4, jednak posiada dodatek sylikonu, co pozwala uzyskać poprawę lepkości oraz podnosi temperaturę wrzenia do 260 stopni,
  • R3 – klasa płynu hamulcowego stosowana w starszych pojazdach, które posiadają hamulce bębnowe i tarczowe.

Wybierając płyn hamulcowy do naszego auta, musimy zwrócić uwagę na szereg jego cech i właściwości. Przede wszystkim ważne jest:

  • brak pienienia się,
  • brak właściwości niszczących elementy gumowe czy metalowe,
  • współgranie z systemami: ABS, ASR, ESP,
  • niski poziom parowania — oznacza, że tempo zużycia również będzie niskie,
  • rodzaj zastosowanego rozpuszczalnika, który wchłania wodę,
  • środek smarny — powinno go być około 25%,
  • wrażliwość temperaturowa — im wyższy zakres temperatur, tym lepiej,
  • odpowiedni poziom lepkości — ma wpływ na opory przepływu cieczy w układzie hamulcowym,
  • higroskopijność — woda pozwala na obniżenie temperatury wrzenia, w związku z tym dobry płyn hamulcowy powinien mieć umiejętność rozbijania cząsteczek wody, które znajdują się w układzie.

Wysokiej jakości płyn hamulcowy zapewni Ci bezpieczeństwo w czasie jazdy i hamowania, niezależnie od warunków drogowych. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać jego poziom.

[socialpug_share]
sukces polakow

piątek 15.03.2019

Sukces Polaków w Rajdzie Argentyny

Hubert Ptaszek wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem kolejny raz na podium w eliminacjach rajdowych mistrzostw świata. Załoga THE PTOCK, którą sponsoruje Krezus S.A. oraz Boryszew, właściciel marki Borygo, zajęła 2 miejsce w klasie WRC2 oraz 12 w klasyfikacji generalnej.

Czytaj więcej
plast stap

środa 27.03.2019

Patent na nową metodę otrzymywania tereftalanu

Boryszew S.A Oddział Boryszew ERG w Sochaczewie posiada patent na nową metodę otrzymywania tereftalanu bis(2-etyloheksylu). Patent pozwoli spółce na poszerzenie oferty o produkty wykorzystywane m.in. do produkcji zabawek i innych wyrobów otrzymywanych na bazie PVC.

Czytaj więcej